8. november 2024

Å anerkjenne følelsenes verdi i lederskapet

«Det er med hjertet man ser riktig, det viktige er usynlig for øyet»

Antoine de Saint-Excupéry
Den lille prinsen

Når fikk du anerkjennelse sist? Når gav du noen uoppfordret anerkjennelse for det de gjorde eller den de er? Kommer ikke på det i farten? For mange følelser involvert…? Nei, jeg er en rasjonell leder som ikke forholder meg til alle disse følelsene. Tar opp for mye tid.
Det finnes mange gode ledere som anerkjenner medarbeidernes innsats på en ektefølt måte. Men det finnes også ledere som har lært seg at ros er bra, men gir dette på en måte som ikke føles spesielt autentisk. Skal du som leder klare å anerkjenne andres innsats, kan du først stille deg to spørsmål:
1. På hvilken måte anerkjenner du deg selv ?
2. Hvordan forholder du deg til følelsene som er involvert?

Emosjonell Intelligens

Emosjonell Intelligens (EQ) defineres enklest som evnen til å oppfatte og forstå egne og andres følelser. Det vi vet er at EQ er viktig for effektivt lederskap. Det som også er fint er at emosjonell intelligens er trenbart. EQ kan læres hvis man går inn for det og bruker nok tid og energi på det (Goleman 1998). Vitenskapelige studier tyder på at genene spiller en rolle for emosjonell intelligens og at EQ øker med alderen. Men ønsker du å utvikle din emosjonelle intelligens, så bør du starte med selvinnsikten. Jo mere oppgavene handler om mennesker, jo viktigere blir din EQ som leder. Goleman viser til at EQ er dobbelt så viktig som fagtekniske og kognitive ferdigheter for ledere som utøver effektivt og godt lederskap. Betegnelsen emosjonell intelligens ble første gang brukt av Mayer og Salonvey i 1990. David Goleman er den som først og fremst har gjort betegnelsen kjent gjennom sine bøker (Berg og Ribe, 2013). Ved å jobbe aktivt med å utvikle sin emosjonelle intelligens kan du som leder bedre din selvledelse og din relasjonsledelse. Selvledelsesstrategier opererer innenfor det teoretiske rammeverket av selvregulering, som kan defineres som et forsøk på å endre sine tanker, følelser, ønsker, handlinger og prestasjoner for å opprettholde en balanse

Empati

Empati er å kunne se en situasjon fra en annens synsvinkel og ut fra dennes ståsted, men samtidig være bevisst på eget ståsted og følelser, og at det er den andre det handler om (Egedius 1996). Gjennom å vise empati kan du som leder vise anerkjennelse. Anerkjennelse handler om å se noe om igjen, om å gjenkjenne, befeste, erkjenne og styrke (Løvlie Schibbye 2009;Tveiten 2019). Anerkjennelse innebærer å bli tatt imot, respektert, lyttet til og forstått. Dette er et av våre grunnleggende psykologiske behov som mennesker. Hvordan er det å bli ledet av noen som ikke viser empati? I hvor stor grad viser du empati for de som du leder? Gjennom å trene på å håndtere dette, kan du lettere forstå deg selv i møtet med andre mennesker og gjennom det bli en bedre leder. Da må du også erkjenne at selvinnsikt er noe som enhver leder må jobbe med. Selvinnsikt innebærer en dypere forståelse av egne følelser, sterke og svake sider, grunnleggende behov og hva som driver deg. Som Kierkegaard sa; «Det er lettere å se til høyre og venstre enn å se inn i seg selv.» Både anerkjennelse og erkjennelse må utvikles i hvert menneske, i samspill med andre (Schibbye, 2012).

De fleste trenger ikke mye innsats eller store handlinger for å øke kvaliteten på måten vi behandler andre mennesker på. Kanskje har du selv vokst opp med en oppdragelse om å si takk når du fikk noe eller hvis noen viste deg oppmerksomhet. Denne grunnholdningen kan du ta med deg inn i ditt lederskap. Det er de små tingene som betyr noe.

«I found it is the small things, everyday deeds of ordinary folk that keep the darkness at bay. Small acts of kindness and love.»

Gandalf Grå  (fra Ringenes Herre)

Kilder:
Berg og Ribe (2013). Coaching – å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. Universitetsforlaget
Egedius (1996). Psykologisk Leksikon. Aschehoug
Goleman (1998). Working with Emotional Intelligence. Bloomsbury
Løvlie Schibbye (2009).Relasjoner. Universitetsforlaget
Tveiten (2019). Veiledning – mer enn ord. Fagbokforlaget

En kommentar til “Å anerkjenne følelsenes verdi i lederskapet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *