Det å utvikle eller være seg bevisst sin egen lederfilosofi er noe som alle ledere bør gjøre. Men hvorfor det? Kan vi ikke bare gi de de rette lederverktøyene og sende de ut for å utøve ledelse da? Må de holde på med filosofering også?
Vi utfordrer deltagerne ved Forsvarets Mentorprogram på hva som er deres lederfilosofi på slutten av utdanningen/kurset. En syntese av det de har lært/oppdaget skal omsettes til tanker rundt eget lederskap. Hvordan ønsker du å framstå som leder? Hvordan ser du for deg at ditt lederskap ser ut? Hvordan liker du selv å bli ledet? Hvorfor skal noen bli ledet av deg?
Det å definere sin lederfilosofi vil avspeile det som er viktig for deg som leder, og gjør det mulig for andre å se hva du står for. En lederfilosofi vil kunne gi innsikt i dine verdier og hvordan du tilnærmer deg det å lede.
Disse refleksjonene over og innsikt i hva det innebærer å være et handlende menneske leder oss derfor inn i filosofien. Og ethvert forsøk på å definere filosofisk virksomhet er i seg selv en form for filosofi (Hauge og Haga, 2014). Filosofi må praktiseres hevder Hansen (2009); «Hvis man vil praktisere filosofi, må man snakke og skrive utifra en levd erfaring og berørthet og ikke minst fra en grunnleggende undring, som denne erfaring eller berørthet har brakt en i»
Den protreptiske samtale
En 2000 år gammel coachingform som ble skapt for å utdanne ledere og hærsjefer i antikkens Hellas. Protreptik betyr å vende ledere og medarbeidere mot det som er vesentlig for dem selv, organisasjonen og fellesskapet (Jægerum og Larsen, 2012). Ved Forsvarets Mentorprogram har deltagerne akkurat fått en oppgave der de til neste samling skal formulere sin egen lederfilosofi. Denne kommer de frem til gjennom å gå i seg selv og analysere eget lederskap, men også gjennom samtale med mentor og de andre deltagerne på programmet. Denne dialogen med seg selv og med andre gjør at de kommer nærmere kjernen i eget lederskap. Gjennom refleksjon over egen ledergjerning og adferd, kan man gjøre oppdagelser som gjør den enkelte i stand til å justere kursen.
Aristoteles oppfordret mennesket til å vende seg mot det vesentlige – med andre ord til å filosofere og søke visdom. Han skriver i Etikken:
at målet er at lære den enkelte, at det optimale er at gjøre det gode for det godes egen skyld, ikke av plikt.
Filosofen Heidegger var også opptatt av erkjennelse, valg og ansvar. Hva er det som styrer din verden? Han påstår at du har et valg. Du må velge hvem du vil være. At du er tilstede i i verden i bevissthet om deg selv, gjør at du kan se fremover og skape din fremtid gjennom dine valg. For hvis du ikke tar kontrollen over dine valg, kan du aldri endre din livssituasjon.
Det å la være å gjøre noe er også en handling, og det er viktig å forstå seg selv når du ikke handler også. Hvorfor gjorde jeg ikke det? Hva hindret meg? Vær nysgjerrig på hvorfor du handler som du gjør. Hva var det som gjorde at du tok det valget? Denne bevisstheten er nyttig i ditt lederskap. Søren Kirkegaard (dansk filosof) påsto at valget er viktig; «Den enkelte opplever seg selv som eksisterende når han handler, men enda sterkere i sitt valg«.
Sartre (fransk filosof) mente at selve handlingen var viktigere enn valget. Fordi handlingen er «endelig» og kan ikke tilbakeføres. Den representerer derfor en form for frihet fordi vi må ta det hele og fulle ansvar for handlingen. Et valg kan foretas, men det behøver ikke å gjennomføres. Er det da slik at du blir definert gjennom det du gjør og ikke det du sier?
Filosofien kan gjøre oss til skapere av våre egne tanker og følelser. Den tilbyr metoder som lar oss ta eierskap til våre ideer, holdninger, livssyn og innstillinger. Dens natur er både kritisk og bekreftende (Kirkeby, 2021, s. 178)
Vi er det vi gjentatte ganger gjør, prøvde Aristoteles å fortelle oss. Da vil det gode lederskap (les: handlinger) etter hvert bli en vane. Men det krever handling. Så hva har du tenkt å gjøre som som leder?, hvilken erkjennelse, hvilke valg og hvilket ansvar har du tenkt å ta?
“Your actions define your character, your words define your wisdom, but your treatment of others defines the REAL you.”
– Mayur Ramgir
Så jobb med hva som er viktig for deg i ditt lederskap. Vær nysgjerrig på hvorfor du tenker slik. Og bruk ikke tid på å være en dårlig kopi av andre. Finn din egen ledelsesfilosofi og del den gjerne med andre.
«Vi forspiller tre fjerdedeler av oss selv for å være som andre«
– Arthur Schopenhauer.
Gode ord som alltid og spesielt fint å ta med seg inn i ferien.